Assen

Jaarverslag van de secretaris 2022

Jaarverslag 2022

Het was in meerdere opzichten een bijzonder jaar, 2022.
Bijzonder was dat we vele leden van G&B Zuidlaren hebben mogen verwelkomen, nadat deze afdeling had besloten het voor gezien te houden toen na vele pogingen duidelijk was dat er geen opvolging in het bestuur zou komen. Han Leenstra zorgde ervoor dat de afsluiting en de overdracht voortreffelijk verliep.
Bijzonder was dat twee bestuursleden na afloop van de laatste lezing in maart in het zonnetje werden gezet omdat ze al 25 jaar veel werk hebben verzet, Hannie de Vink vooral voor haar inzet voor het bloemschikken, Arnold Ruiter voor zijn grote rol in de informatieverstrekking, Nieuwsbrief, Nieuwsflits en de website en vele andere bestuurlijke besognes.
Bijzonder was ook dat bestuurslid Arnold Ruiter door het hoofdbureau werd onderscheiden met het zilveren insigne met robijn voor zijn vele verdiensten voor onze vereniging. Dit gebeurde in de laatste tuin die tijdens de tuinenreis werd bezocht in juni.

Lezingen
Covid raakte wat meer op de achtergrond in de loop van het jaar. De lezingen konden doorgaan, 5 in totaal in Assen en 1 in Zuidlaren.

Open Tuinen Carrousel Drenthe
In mei werd een aantal tuinen in Assen en omgeving opengesteld als onderdeel van de Open Tuinen Carrousel Drenthe. De belangstelling was goed te noemen ondanks de vroege tijd in het jaar.
In september deed Zuidlaren voor het laatst mee aan dit evenement. Het was de laatste activiteit van afdeling Zuidlaren. We hopen dat deze tuinen onder de vlag van Assen opnieuw willen deelnemen.

Tuinenreis juni
De tweedaagse tuinenreis naar Noord-Limburg en Noordrijn-Westfalen was volgeboekt. De zonnige weersomstandigheden, de mooie tuinen en de goede sfeer maakten het tot een succes.

Bezoek Floriade, juli
Afdeling Zuidlaren had nog een bustocht naar de Floriade georganiseerd voor haar leden, min of meer als afsluiting. De bus was nog niet vol en Assen werd uitgenodigd om de bus te vullen. Een goede gelegenheid om met elkaar kennis te maken.

Bezoek aan kwekerij Vreugdenhil in Eldersloo, september
Op uitnodiging van deze biologische/ecologische tuinplantenkwekerij kregen onze leden een kijkje achter de schermen. Zus Marijke en broers Frank en Johan vertelden ieder op hun eigen terrein over de visie van hun bedrijf, dat inmiddels het grootste biologische sortiment in het Noorden voert. Een hele interessante middag.

Bloemschikken
Zowel in Assen als in Zuidlaren zijn bloemschikcursussen van start gegaan in oktober.

Prairietuin
Onder leiding van Arend Smeenge werd het onderhoud van de prairietuin bij het Duurzaamheidscentrum met een handjevol vrijwilligers aangepakt.

De beide tuinclubs deden ieder hun eigen ding, evenals de fotoclub.

In het afgelopen jaar waren er 6 bestuursvergaderingen en zijn 2 rayonvergaderingen bezocht.
Er verscheen 2x een Nieuwsbrief en is 8x een Nieuwsflits uitgegaan om de leden te informeren. Het ledental is momenteel 290.

December 2022
Netty Harmanni